maanantai 30. heinäkuuta 2018

Viikot 29-30 (16.-29.7.2018) - Palauttelu ja uudet juonet

Viikko 29: Juoksua 30km (5:20/km)
Liikuntaa yhteensä 2h 50min.

Viikko 30: Juoksua 53km (5:26/km)
Liikuntaa yhteensä 5h 30min.

Pari viikkoa Ylläs-Pallas-palauttelua helteessä. Oikeasti palautuminen on ollut oikein nopeaa ja olisi tässä voinut käynnistää jo kunnon treeniäkin, mutta arvelin parin lepoviikon olevan kuitenkin tähän kohtaan ihan hyvä.
Lenkit ovat olleet lyhyitä ja olen jopa tyttäreni Ellan kanssa nautiskellut lenkeistä uimarannalle ja sitten pitkän virkistävän vedessä lillumisen jälkeen hölkkä takaisin kotiiin. Voisi kyllä omillekin lenkeille sovitella näitä järvessä käyntejä!

Uusia virallisia tavoitteita en ole vielä asettanut, mutta lyhyellä tähtäimellä yritän nyt ainakin edes hiukan nostaa juoksuvauhtiani. Minullahan kaikki vähäinenkin nopeus on totaalisesti hävinnyt ja en ole juuri mitään muuta treeniä tehnyt kuin perusjuoksua. Olen elävä kvanttifyysinen todiste Schrödingerin kissasta, joka on yhtä aikaa hyvässä ja (kuolettavan) huonossa kunnossa riippuen tarkastelukulmasta. Jos kuntoa tarkastellaan pitkässä pk-suorituksessa, niin kunto vaikuttaa jopa petollisen hyvältä. Jos tarkkailija kuitenkin katsoo kuntoa esim. 5k-juoksussa, niin sitten ollaan 21 minuutin tasolla. En todellakaan olisi edes osannut arvata, että tällaista duaalisuutta voi juoksukunnossa olla.

Lääkkeeksi tähän hitausongelmaan olen jo varovasti aloitellut jotain, eli kevyiden lenkkien sekaan tehtyjä lyhyitä melkein maksimaalisia sprinttejä ja vähän nopeaa porrasjuoksua. Pääteoriani on edelleen, että huono kunto normaaleilla juoksumatkoilla johtuu ensi-sijaisesti huonosta lihaskunnosta ja hermotuksen toimimattomuudesta. Eli jalkoja pitää totuttaa nopeampaan juoksuun ja samalla vahvistaa erityisesti takareisien lihaksia, jotta askelpituus kasvaisi perustöpöttelystä. Arvioni on, että 100m kulkee nyt piikkareilla 17-18s, ja se on jo jonkinlainen hitausennätys minullekin. Kuntosalillekin pitäisi mennä jalkatreeniin, mutta tähän asti en ole vielä sellaista motivaatiota pystynyt rakentamaan, joten en laske sen varaan.
Ja tietenkin toissijaisesti ongelma on huono vk-kunto, mutta sen parantaminen ei selvästi onnistu, jos niitä vk-treenejä ei edes heikoilla jaloilla pysty tekemään.

Näillä eväillä olisi tarkoitus mennä elo- ja syyskuu. Käyn juoksemassa Parkruneja ja taas kerran haaveilen siitä 20min-alituksesta, mikä tällä hetkellä vaikuttaa täysin mahdottomalta. Pirkan hölkkä taitaa mennä retkeilyksi, mutta mukaan lähden varmasti. Ultratavoitteen kiinnitän sitten tämän jakson jälkeen, kun on parempi ymmärrys tämän ekan vaiheen onnistumisesta.

Reilu viikko sitten oli täällä paikallisella loiskunnan urheiluseuralla jonkinlainen juhlatilaisuus, johon oli ulkopuolisia vintsaajiakin kutsuttu, mutta valitettavasti en itse päässyt mukaan. Mukana kuitenkin oli iso prosentti Ylläs-Pallas-kävijöistä. Tilaisuudesta ei tiettävästi ole nauhoitusta tai virallisia muistiinpanoja, mutta sieltä on tihkunut epämääräisiä huhuja. Pidin näitä huhuja ensin ilmiselvänä vitsinä, mutta nyt alkaa pahasti näyttää siltä, että merkittävä osa porukasta aikoo ihan oikeasti osallistua ensi keväänä Karhunkierroksen eestaas-matkalle (160km). Olisi pitänyt ymmärtää, että näitä hulluja ei pidä päästää iltaa viettämään ilman minun moderoivaa vaikutustani. Minulla tulee olemaan iso työ tulevilla järvisillä, kun yritän takoa järkeä harhautuneiden päähän.

Alkavalle viikolle on jo joitain suunnitelmia. Nopeustreenit jatkuvat. Lisäksi keskiviikkona käyn Pirkkalan hölkässä kärsimässä yhden kierroksen, vaikka eihän siinä mitään järkeä ole. Saanpahan kuitenkin toivottavasti taas vähän treenimotivaatiota lisää, kun joutuu kävelemään ylämäet 5km kisassa. Tuo kisa saa toimia vk-treenien avauksena. Ja kai se järviselläkin pitäisi taas käydä, kun edellisestä on jo pian 4 viikkoa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Ek sää ny enää juakse ollenka?

Humanisti