torstai 18. joulukuuta 2014

To 18.12.

Tänään -

Ap: lepo.

Ip: crosstrainer 45min.

Laiskuuden piikkiin tämä kai menee vaikka jotain selitin itselleni eilisistä maileista tarvittavasta palauttelusta. On kuitenkin puuta koputtaen todettava, että eivät jalat ole kummemmin ottaneet itseensä eilisestä. Varovaista toiveikkuutta on siis ilmassa ja en nyt ota liikaa paineita lenkkien jäämisestä väliin.

Lukijakunnastani on muuten lähetetty minulle kysymys, että mikä on ”raineri”. Olen uudesta raineristani joissain aikaisemmissa kirjoituksissani puhunut, ja eihän se ihme ole, ettei laite ole kovin tunnettu. Sana on nimittäin etymologialtaan lainasana, joka on tullut yleiskieleen muinaiselta Suoramajärven metsästäjä-keräilijä-kansalta. Minä olen oppinut raineri-sanan vanhoista jahatelmia-riimukirjoituksista, mutta sanan ensimmäinen esiintyminen on tietääkseni tuntematon. Kulkeutuessaan Suoramajärveltä asutummille seuduille sanaan on usein liitetty ylimääräinen t-kirjain alkuun, ainakin hienostuneemmilla ruotsinkielisillä alueilla.

Laitetta on vaikea sanoin kuvailla, mutta olen onnistunut ottamaan valokuvan aidosta rainerista, ja siitä laitteen luonne toivottavasti selviää. Kuten tarkkaavainen lukija huomaa, niin tämä raineri on edelleen toimistoni työpöydällä ja ei vielä ole kohottanut kuntoani yhtään millimoolia. Myöhemmin toivon saavani kuvan rainerista myös luonnollisessa elinympäristössään.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Nuo takareidet ovat varmaan jokaisella kestävyysjuoksijalla jossakin vaiheessa ongelma, niin minullakin.
Tarvittiin vain kauniin ortopeditohtorin käsky, että venyttely kunnolla vanha jäärä ... ongelmat ovat nyt häipymässä.

JariL

pjh kirjoitti...

Niin ne kirrasivat toivottomalla tavalla takareidet tänäänkin (pe). Olet Jari varmaan ihan oikeassa tuon venyttelyn suhteen ja ehkä minullakin on toivoa, jos vain annat tuon kauniin ortopedin yhteystiedot. Luulen, että aika alkaa olla kypsä siihen viho-viimeiseen keinoon, eli venyttelyyn.
Silti se vaikeasti ymmärrettävä asia on, että minä olen sentään juossut aika monta vuotta *paljon* enemmän ja kovempaa ilman, että takareidet olisivat *ikinä* vaivanneet yhtään. Tuo ei mahdu tajuntaan ja vain kaunis ortopedi voi tilanteen pelastaa.