maanantai 1. joulukuuta 2014

Ma 1.12. – Joulu alkoi!

Tänään 11km, 1h 01min

Ap: lepo.

Palauttelua marraskuusta.

Ip: kevyt 11.2km, 1:00:42, 5:25/km.

Kyllä tuli crosstraineria ikävä, kun astuin ovesta ulos illalla ja huomasin kuinka kylmää ja pimeää siellä oli. Köpöttelylenkki meni kuitenkin ihan mukavasti. Sykemittaria en sentään ottanut mukaan ettei B-J:llä olisi liian hauskaa hömppäarvoja voitonvarmana tutkiessaan. Hyvää lenkissä oli se, että aiemmin vaivanneet sääret olivat ainakin tänään vielä oireettomat. Muuten näistä jaloista on varmasti tulevaisuudessakin iloa monelle ortopedille. Tällä viikolla en vauhtia vielä tästä hölkästä nosta mihinkään (ellei järvisellä ole pakko vintsata sunnuntaina). Ensi viikolla yritän sitten pientä tehon lisäystä. Hienoa oli kuitenkin päästä hölkkäilemään!

Talven lenkkeilylleni tuli tosin paha takaisku, kun erinomainen juoksumattoni on sanonut sopimuksensa irti. Minullahan on 20 vuotta vanha Tunturin jykevä T-malli, joka on parempi kuin kaikki nykyiset hintelät pellematot. Matossani on kuitenkin sellainen pieni ongelma, että se ei käynnisty. Matto sanoo starttia painettaessa tyhjentävästi ”error 404”. Se tarkoittaa, että moottorin ylikuumenemissuoja on lauennut ja matto ei siksi voi käynnistyä. Tunturin paikallinen huolto nosti kädet pystyyn ja kertoi, että näin vanhaan malliin ei enää varaosia ole ja huolto-ohjettakaan ei löydy. Huolto on muuten ollut tosi hyvä ja matto on muilta osin erinomaisessa kunnossa. Viime vuonna siihen vaihdettiin ”matto” ja tehtiin muutenkin perushuolto, joten siksikin harmittaisi heittää laite nyt pois.

Minulla on siis kaksi mahdollisuutta:
1) Keksin jostain miten ylikuumenemissuoja ohitetaan ja jatkan tyytyväisenä juoksua. Tietääkö joku miten se tehdään? Googlella ei heti löytynyt vastausta. Taitaa olla liian vanha laite, eli nettiä ei silloin vielä ollut.
2) Ostan uuden huonomman maton ja vien tämän valioyksilön Nekalan jätekeräykseen. Nyyh!

1 kommentti:

Jaakko kirjoitti...

Tämmöiset ohjeet tuli ns. teknisen askartelun asiantuntijatiimeiltä, joka joskus kokoontui H6:n kahviossa.

Kommentti 1: Ymmärrettävästi pitkään seisseen vehjeksen lämpötila ei voi olla erityisen korkea, joten vika saattaisi olla anturoinnissa. Jos moottorin lämpötilaa mittailee joku perinteinen NTC-vastus niin bebekin tapaisista putiikeista löytyy. Sähkökaavio helpottaisi tietysti hommaa, vastuksia kun on monenlaisia. Pelimies pistäisi tilalle potikan ja ruuvaisi kunnes matto futaa, ja hommaisi sitten vähän sinnepäin olevan ntc:n.

Itse kurkkaisin sen verran, että näkisi löytyykö moista anturointia moottorin luota.


Kommentti 2: Olin melkein jotain samantapaista ehdottamassa, mutta edellinen kommentoija tietysti ehti ensin. Tosin, varoituksen sana noihin turvaantureiden ohituksiin - ensin pitää tosiaan tsekata että sen moottorin hiilet eivät ole lopussa (tyypillinen tilanne parin sadan watin moottoreissa joita käytetään pitkään) ja kuparit hankaavat suoraan staattoria. Lopputulos on että käämit kuumenevat suoraan verkkovirrasta ja moottorin lämpötila nousee, jolloin ylikuumenemissuoja laukeaa.

Mun ehdotus olisi ottaa ensin moottori irti ja katsoa että se on kunnossa. Jos on hiiliversio, pitäisi hiilet olla myös vaihdettavissa. Jos moottori toimii mutta ohjain sekoilee tarpeettomalla ylikuumenemissuojan laukeamisella, sen pystyy sitten jomppaamaan edellisen kommentoijan kuvaamalla tavalla pois päältä - jolloin vasuu jää juoksijalle.