maanantai 30. kesäkuuta 2014

Ma 30.6. – Suuri karttahuijaus

Tänään 14km, 1h 18min

Ap: 14.3km, 1:18:00, 5:27/km + polkuhölkkää 15min + kahvakuula 20min.

Aikaisin aamusta oli ideana vielä kartoittaa Birgitan Polkua. Tein ensin pari mitätöntä pääkierroksen ulkopuolista poikkeamaa (Kyynärä, Hääkivi), mutta päätavoitteena oli selvittää reitti Lempäälän läpi Hääkivestä Hakkariin. Mitään Birgitan ”polkua” ei tietenkään Lempäälän kaduilla kulje, mutta kyllä sinnekin on merkitty suositeltu reitti kulkea kylän läpi (tai parikin reittiä). Kartan ja viittojen avulla löysinkin oikeat tiet, mutta en kuitenkaan onnistunut juoksemaan ehjää yhtenäistä GPS-jälkeä oikeasta reitistä. Eli uudelleenhan sinne on vielä mentävä.

Syytän harhailusta yksiselitteisesti karttaa! Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, niin Lempäälän läpi kulkeva rautatie on väärässä paikassa melkein kaikissa kartoissa;-) Arvoisat lukijat tuntevat suunnistustaitoni, joten ensi-reaktio on ehkä epäillä kirjoittajaa eikä karttaa, mutta on se p**kele, jos minä en edes rautatietä osaa maastoon sijoittaa! Minulla on hieno Birgitan Polun paperinen yleiskartta (1:25000) ja sen perusteella osasin juosta rautatien vartta ja meni ihan pieleen. Lisäksi minulla oli HERE Maps ja Garmin Connectin kartta (en tiedä mitä karttoja Garmin käyttää) ja molemmat olivat samaa mieltä paperikartan kanssa. Ja kaikki veivät minut pöpelikköön!

Kyllähän minä aloin mielenterveyttäni epäillä. Ryhdyin kotona selvittämään eksymiseni syitä ja en keksinyt muuta selitystä kuin että kaikki kartat olivat pielessä. Ja pakko oli lopulta langeta katsomaan Google-karttaa ja sieltähän se vastaus löytyi! Googlen rautatie oli siellä missä se fyysinenkin rautatie on. Ilmeisesti Lempäälässä on viime viikolla siirretty rautatietä parisataa metriä länteen ja muut kartantekijät eivät ole sitä huomanneet... Varmaan joku aktiivinen lempääläläinen oli crowdsourcannut rautatien siirtämisen Googlen karttaan;-) Nyt kuitenkin opin lopullisesti sen, että karttoihin ei voi luottaa.


Ip: lepo + kenkien kastelu metsässä.

Suuntasin iltarasteille Kauppiin. Aikaa oli tunti ennen illan työtelcoja. Siinähän ehtii helposti juosta 5km radan läpi. K-pisteelle kävellessäni suunnittelin jo loistokkaan suorituksen juosta kaikki 12 rastia läpi yhtään harhailematta. Helppo kierros!
Ensimmäiselle rastille suunnittelin ensin mennä kompassisuunnalla polulle ja sitten polkua pitkin maastotyyppien rajalle (=sellainen pisteviiva) ja sitten rajaa pitkin rastille kiven luokse. Kyllä minä osaan tämän jutun!
Leimasin startin ja lähdin etukäteen mitattuun suuntaan kuin haavoitettu hirvi (penikat olivat sen verran kipeät, että vertaus osuu nappiin). Pian tulin polulle. Odotin kyllä selvempää polkua, mutta kai se nyt tämä on. Sitten polkua täysillä oikealle ja aloin odotella maastotyypin rajaa. Samaa tiheikköä oli vaan. Lopulta usko petti ja tajusin, että en minä mitään rajaa huomaa. Olin läpimärkä. Aloin sinkoilla pöheikössä paniikissa joka suuntaan. Ajantaju katosi ja käsitys etäisyyksistä hämärtyi täysin. Minulla ei ollut harmainta aavistustakaan missä olin.
Sitten pysähdyin ottamaan käyttöön koko osaamiseni.
1. Ensin yritin paikallistaa itseni ympäristöä tarkkailemalla: Metsää joka suunnassa ilman mitään havaittavia maastomerkkejä. Olihan siellä pieniä mäkiä, mutta karttakin oli täynnä korkeuskäyriä, joten niistä ei ollut hyötyä. En myöskään pystynyt maastossa erottamaan sinisen ja vihreän alueen eroja. Kaikki oli samaa pöheikköä. Tämä siis ei toiminut.
2. Seuraava ratkaisu oli juosta haravamenetelmällä kiviä etsimässä ja toivoa, että oma rastini olisi jonkun random-kiven vieressä. Ei ollut. Nopeasti huomasin, että metsässä on paljon kiviä. Pitää myös haukkua kartantekijöitä, että siinä ei ole mitään logiikkaa mitkä kivet pääsevät karttaan ja mitkä eivät.
3. Sitten otin käyttöön perusratkaisun: Juokse yhteen suuntaan, kunnes tulet jollekin tielle. Valitsin etelän, koska siellä on ainakin Teiskontie joskus. Ehkä vähän lipsuin suunnasta ja usko alkoi muutenkin loppua yksin siellä metsän keskellä, kunnes aloin nähdä muutamia muitakin suunnistajia. Muutin taktiikkaa lennosta, mikä oli virhe.
4. Aloin sinkoilla aina siihen suuntaan, mistä joku toinen oli tulossa. Ehkä siten löytäisin vahingossa jonkun rastin, ja jos se sattuisi olemaan joku oma rastini, niin siitä pääsisin kartalle. No en löytänyt yhtään rastia.
5. Lopulta vain juoksin satunnaisia polkuja ja pääsin vahingossa tielle. En onneksi joutunut turvautumaan viimeiseen keinoon, eli itkeä metsässä ja pyytää jotakuta saattamaan minut kotiin;-)

Kun pääsin tielle ja sain paikasta kiinni, niin aikaa oli kulunut melkein puoli tuntia. En ollut löytänyt yhtään rastia. Ainoa keino ehtiä telcoihin oli lähteä heti kotiin. Huomenna sitten uudelleen... Suunnistus on kivaa! Pieni lohtu oli, että kävellessäni autolle törmäsin Hannuun, joka pika-analyysillä totesi ensimmäisen rastin aika vaikeaksi. Eli ”helppo 5km” oli huijausta.

3 kommenttia:

Jari Tomppo kirjoitti...

Suunnistus on todella hieno laji, joka opettaa ainakin nöyryyttä jos ei muuta. Kuulosti surullisen tutulta tuo suunnistuskokemuksesi, olisi voinut olla lähtöisin omalta näppikseltäni :-)

Jari Torkkola kirjoitti...

Jäi tuo radan liikkuminen mietityttämään, että olen jossain kuullut tuosta oikaisusta.
Kuukkeli ohjasi tälläiseen tietoon, siitä voi päätellä että muut kartat on yli 10 vuotta vanhoja.

- Jari

Hollon rataoikaisu otetaan käyttöön

14.09.2002 15:56

Ratatyöt saattavat myöhästyttää Helsingin ja Tampereen välisellä pääradalla liikennöiviä junia 13.9.-6.10. Syynä ovat Hollon rataoikaisun työt Lempäälässä. Uusien raiteiden liittäminen vanhaan rataan alkaa syyskuun 13. päivänä rataoikaisun eteläpäässä. Samaan aikaan oikaisun pohjoispäähän rakennetaan väliaikainen ratalinjaus, jonka kautta junat 22. syyskuuta lähtien siirtyvät liikennöimään oikaisun toista uutta raidetta. Molemmat raiteet ovat liikennöitävissä 6. lokakuuta lähtien.

pjh kirjoitti...

^Olet ihan oikeassa ja paikalliset tietäjät minua jo muistuttivat tuosta Hollon mutkan oikaisusta.

Karttojen vanhuus kelpaa selitykseksi paperikartoille, mutta siis HERE:n (ent. Navteqin) maailman parhaissa kartoissa on edelleen tänäänkin tuo virhe. Ja samoin siis Garmin Connectin kartoissa. Luulisi, että yli 10 vuodessa joku vaivautuisi korjaamaan Suomen pääradan paikan, mutta näemmä ei;-)