maanantai 7. lokakuuta 2013

Ma 7.10. – 2 x iltarastit

Tänään -

Ap: lepo.

Ip: ulkoilua 40min.

Tänään oli sitten iskun paikka iltarasteilla, kun minulla oli Suolijärvellä selvä kotikenttäetu. Toki minä tiesin kiintorastikokemuksista, että etu katoaa heti kun menen yli 2m pois siltä Suolijärveä kiertävältä lenkkipolulta. Mutta ainakaan en voisi tuolla eksyä totaalisesti.

Fiilikset olivat hyvät eilisen Pirkan jäljiltä ja päätin vakaasti, että nyt teen varman perussuorituksen ja valitsen aina varmat reitit. Maineeni suunnistajana on selvästi kiirinyt laajalle, kun taas minulle tarjottiin ensin 2km lasten rataa, mutta otin silti rohkeasti aikuisten 3km radan.

Lähtö oli Suolijärven rannasta ja eka rasti oli hieman vaikean näköinen. Tein reittivalinnan tutun lenkkipolun kautta ja sieltä hyvästä kiintopisteestä suunta rastille. Se löytyi hakematta! Nyt olin täysin liekeissä! Seuraavalle rastille polkua pitkin ja suunta polun mutkasta. Kivi löytyi taas heti! Sitten seuraava rasti oli Särkijärven rannassa. Täysiä vain tuohon suuntaan, kunnes törmäät järveen, ja sitten oikealle kunnes törmäät rastiin. Löytyi heti! Tällaista suunnistuksen pitää olla! Seuraava väli olikin vaikea, mutta nyt tuli paikallistuntemus avuksi. Uskalsin lähteä metsän läpi kunnes törmäisin polkuun, koska tuo polku oli Pirkan Hölkän reitillä ja tunnistaisin sen varmasti. Polkua sitten tielle ja suunta risteyksestä. Taas kaikki meni kuin elokuvissa ja näin rastin nopeasti. Tämä ei enää voisi mennä pieleen, kun vain yksi varsinainen helppo rasti olisi tämän jälkeen jäljellä ja se on ihan tien lähellä. Ennätystä ei voi estää. Nyt vaan leimaamaan ja sitten podiumille! Olen ensi kerralla valmis 5km radalle!

Sitten iski miljoona volttia. Rastitunniste on väärä. Ei voi olla! Katsoin karttaa ja totesin, että olen varmasti oikealla rastilla. Mutta... Miksi rastin numero on 2? Olin ihan pihalla, kunnes totuus alkoi selvitä. Olin kiertänyt radan väärinpäin! Rasti 1 meni oikein, mutta siitä ne rastiviivat menivät ikävästi ristiin ja lähdin kiertämään rataa väärään suuntaan. Onneksi siinä ei ollut järveä vieressä, koska kompassi olisi tasan tarkkaan lentänyt sinne. Yritin repiä kartan, mutta onneksi se oli muovikuoressa ja lihaskuntotreenini on vasta alussa, joten en jaksanut repiä muovia. Lähdin kävelemään autoa kohti ja ajattelin jättää leikin kesken.

Vähän aikaa mietittyäni rauhoituin ja ajattelin, että kai minä voin juosta radan uudelleen oikeassa järjestyksessä. Saanpahan tutun sijaluvun sieltä pyörätuoleilla ja rollaattoreilla liikkuvien takaa. Ja olisi tämä siltikin parempi suoritus kuin ravirataseikkailu. Niinpä sitten kokosin itseni ja kävin leimaamassa sen kakkosrastin ja juoksin radan oikein loppuun. Vähän nolotti viedä emitti tulospalveluun, kun siinä oli tuttu työkaveri toteamassa loppuaikani;-) Eli noin 38min siinä meni kokonaisuudessaan. Kilsavauhti 13:30/km. Hyvin kuvaavaa on se, että tämä oli silti nopein suunnistustreenini tähän saakka, vaikka juoksin reitin melkein kokonaan kaksi kertaa...

Kun väliajat sitten joskus tulevat nettiin, niin nyt ymmärrätte miksi rastivälillä 1-2 en ole ihan kärjessä;-) Sen sijaan uskoisin, että muilla väleillä olin ainakin siellä keskijoukoissa tai paremminkin. Suunnistuksellisesti tämä meni oikein hyvin, jos kykyä lukea rastien numeroita kartalta ei lasketa. Keskityin niin täysin tunnisteisiin, että en katsonut järjestysnumeroita.

3 kommenttia:

moguli kirjoitti...

Nyt olet jo todella lähellä. Seuraavalla kerralla nanohiukkaset ovat kohdillaan, eikä mikään voi estää nappisuoritusta!

Hannu kirjoitti...

Sattuu tuota kokeneimmissakin piireissä. Tänä vuonna Jukolassa yks kaveri kiersi ratansa myös väärinpäin. Hyvä asia oli se, että huomasi sen tullessaan lopuksi K-pisteelle ja ehti juosta radan uudestaan oikeinpäin. Huono asia oli se, että se oli 16 km:n ankkuriosuus.

pjh kirjoitti...

Kävipä sinulle ikävästi Jukolassa, Hannu;-) No, parempi minun oli juosta rata väärinpäin täällä kuin Jämillä...

Väliajatkin tulivat. Olin tasan viimeinen rastivälillä 1-2, johon tuo ylimääräinen kierros osui! Sen sijaan rastivälillä 3-4 olin koko joukon nopein sekunnin voittajaa parempana! Loppuviitoitukselta odotin parempaa, mutta olin vasta 7. ja jäin nopeimmalle 5s. Tosin tuo 5s minulla menee vähintään jo emittiä asetellessa oikein päin.